Mléko: Pít, či nepít?
Češi patří ve srovnání s obyvateli ostatních zemí se svou průměrnou spotřebou konzumního mléka něco málo přes 56 litrů mléka na hlavu a rok (údaj z roku 2008) spíše mezi jeho průměrné konzumenty.
Agentura STEM/MARK provedla v lednu a únoru 2008 výzkum pití mléka na reprezentativním vzorku tisíce respondentů různých věkových kategorií ve všech regionech České republiky.
Cílem tohoto průzkumu bylo zjistit názory veřejnosti na pití mléka a pokusit se odhalit a následně uvést na pravou míru nepravdivé informace o mléce, které jsou mezi veřejností nejčastěji rozšířeny.
Uvedený průzkum mimo jiné odhalil, že více než třetina Čechů (36 %) nepije pravidelně mléko, resp. ho pije méně než jednou týdně, z toho 28 % respondentů mléko nepije vůbec!
Nejvíce mléka v Evropě konzumují obyvatelé Finska, kteří ročně vypijí více než 180 litrů. Také v dalších evropských zemích se vypije mléka podstatně více než u nás. Průměr v EU-27 byl v roce 2008 něco přes 89 litrů, v sousedním Německu to bylo 94 litrů, v Rakousku 79 litrů, dokonce i Slováci vypijí o 5 litrů více než my. Pouze v Polsku se zkonzumuje méně mléka než u nás (okolo 50 litrů).
Veřejnost je neustále konfrontována s otázkami, zda je mléko vůbec zdravé, nebo naopak nezdravém, a zda je tedy mléko náš spojenec, nebo nepřítel. Ohledně konzumace mléka jsou lidé v podstatě rozděleni na dva nesmiřitelné tábory. Zatímco jedni na zdravotní pozitiva konzumace mléka a mléčných výrobků nedají dopustit, druzí, kterých je naštěstí menšina, jsou přesvědčeni o tom, že se jedná o cizí látku, jež nemá v lidském organismu lidí co dělat.
Pojďme se tedy zamyslet nad onou hamletovskou otázkou v titulu tohoto pojednání „ Pít, či nepít?“.
O zařazení mléka a mléčných výrobků do zdravé výživy moderního člověka bylo napsáno již mnoho článků a knih. Proti však často brojí různí ideologičtí aktivisté vystupující proti současnému průmyslovému stylu života, ekologičtí aktivisté, vegetariáni, ochránci zvířat, obhájci alternativní medicíny, ale také průmysloví výrobci sóji a rostlinných tuků či dalších náhražek klasických potravin, a také lobby výrobců nápojů, kteří chtějí nahradit mléko svými produkty.
Doporučují nám přitom omezení spotřeby mléka a mléčných potravin, v krajním případě orientaci na mléko kozí či ovčí, někteří vyžadují dokonce úplné vyloučení mléka a mléčných potravin z jídelníčku. Argumentují přitom tím, že mléko zahleňuje a lidský organismus si s tím neumí poradit, často operují „údajnými“ nemocemi z potravin a z mléka.
Častým argumentem jsou také důvody „ekologické“: znečišťování životního prostředí produkcí mléka a jeho zpracováním, genetickou manipulací (krmiv, zvířat) či životnímu prostředí škodící dopravou. Ekonomičtí odpůrci zase zmiňují průmyslový charakter výroby a postupující globalizaci.
Zmíněné argumenty bývají však většinou pseudovědecké, řada faktů je vytržena z kontextu, často se používají klišé a akcentují výjimečné případy a především se rozšiřují různé neopodstatněné mýty. Ve sděleních volně šířených například na internetu a v různých médiích se můžeme setkávat s tvrzeními typu „četl jsem, že…“.
Je třeba si ale také přiznat, že některé z argumentů proti mléku dnes, bohužel, rozšiřuje až 1/3 lékařů (většinou ve vztahu k alergiím), jejich tvrzení názorovou hladinu obyvatel ovlivňují opravdu významně.
Podle nedávných průzkumů stoupla za 3 poslední roky spontánní odpověď na otázku, zda jste se setkali s propagandou proti mléku, z 9 na 13 %, přičemž 2/3 ji hodnotí jako důvěryhodnou a 1/3 se dokonce rozhoduje omezit spotřebu mléka a mléčných potravin. Hlavními argumenty jsou opět většinou alergie, nevhodnost konzumace mléka pro zdraví, škodlivost mléčného tuku, rizika rakoviny.
Na asistované dotazy se většinou uvádí např. oteplování planety metanem od dojnic, údajně špatná stravitelnost kravského mléka (oproti mléku koz a ovcí).
Podle oficiálních údajů EU je však každý druhý respondent vůči propagandě proti mléku imunní.
Je tedy zřejmé, že šířenou propagandu proti mléku a mléčným výrobkům nelze ani přeceňovat, ale rovněž ji není možné podceňovat a podobně je potřeba přistupovat také k vyvracení mýtů o mléce, které ve společnosti kolují.
Autoři: jk, oo