Tělesný růst v tomto období je pozvolný, zaznamenáváme však rychlý rozvoj intelektuálních, sociálních a emočních funkcí. V tomto období je třeba, aby strava byla pestrá a rozdělena do tří hlavních jídel, doplněných dvěma svačinami. To vše dodá dostatek energie a živin pro správný růst a vývoj. Ve stravě by měly být zastoupeny potraviny z každé skupiny potravinové pyramidy.

Nejdůležitějším denním jídlem školáka je snídaně. Děti, které snídají, bývají méně obézní a jsou ve škole soustředěnější a mají i lepší studijní výsledky. V mnoha rodinách se po ránu spěchá a na snídani nezbývá čas. Dítě tak nedostane šanci doplnit zásoby glukózy uložené v játrech po nočním hladovění. Jelikož je to právě glukóza, kterou mozek potřebuje ke své činnosti, dítě je následně ve škole nesoustředěné a unavené.

Dítě mnohdy navíc ani nestihne po noční pauze řádně uhradit tekutiny, protože nestihne vypít ani šálek čaje či mléka nebo sklenici vody. To se může projevit zvýšenou únavou, nepozorností či bolestmi hlavy. Nedostatek tekutin způsobuje vysychání sliznic, které jsou pak náchylnější k průniku infekce, může způsobit také zácpu a nechutenství a tak ještě zvýšit nepříjemné pocity dítěte.

Pár tipů, abyste snídani stíhali

Pokud prožíváte rána ve spěchu, je třeba sobě i dítěti správně zorganizovat čas tak, aby zbylo pár minut i na snídani. Snídaně je ve své podstatě jednoduché denní jídlo a není třeba mnoho času na jeho přípravu.

  • Nachystejte si již večer oblečení, které bude dítě následující den potřebovat.
  • Věci, které bude dítě ve škole potřebovat, sbalte již večer; večer také zkontrolujte všechny úkoly.
  • Večer si také nachystejte na stůl nádobí, ze kterého snídáte, a například i potraviny, které se přes noc nezkazí, jako například cornflakes či müsli.
  • Pokud vstává více osob najednou, zorganizujte si činnosti tak, abyste se například v koupelně rychle vystřídali.
  • Nesnídejte u televize a ani ji ráno nezapínejte.

Svačinka dítěti slouží k doplnění vitaminů, minerálních látek a energie, kterou v průběhu výuky a přestávek spálilo. Stále platí, že nejvhodnější svačinkou je ta nachystaná z domu. Spousta škol má sice bufety, kde je možno zakoupit potraviny, ale většinou je sortiment velmi jednostranný, sestávající se z potravin, které se nekazí, jako jsou sušenky, sladkosti či potraviny, které jsou pro děti nejvíce atraktivní (kolové či jiné slazené a přibarvované nápoje, croissanty, párky v rohlíku, chipsy atd.).

Oběd je vhodné konzumovat ve školní jídelně, méně vhodné je, když dítě jí až doma v pozdějších hodinách. Nejhorší variantou je, když dítě dostane od rodičů peníze k zakoupení oběda v bufetu nebo neobědvá vůbec. Pokud školní jídelna nabízí výběr z několika pokrmů. Je dobré, když mají rodiče týdenní jídelníček doma a s dítětem se domluví, co si dá, aby byla zachována pestrost stravy. Zejména malí školáci nejsou schopni patřičně zhodnotit pestrost a skladbu svého jídelníčku, proto by to mělo být zejména na rodičích.

Odpolední svačina by neměla být velká a dítě by se jí nemělo zbytečně přejíst, aby mělo chuť na večeři. Měla by sloužit k průběžnému doplnění vitaminů, minerálních látek a energie. Navíc už dítě nemá takový energetický výdej jako dopoledne. To však neznamená, že je odpolední svačinka zbytečným denním jídlem.

Večeře by se měla podávat asi dvě hodiny před spánkem tak, aby tělo mělo čas vše patřičně zpracovat a připravit se na noc. Pokrmy a potraviny podávané k večeři by měly být lehce stravitelné, aby po nich dítěti nebylo „těžko od žaludku“.

 Několik tipů pro výživu školáka

  • Snídaně je nejdůležitějším denním jídlem školáka. Děti, které snídají, bývají méně obézní, bývají soustředěnější a později ve škole mají lepší studijní výsledky.
  • Školák by měl jíst alespoň pětkrát denně. Školák, který pravidelně jí, nemá potřebu „vybílit večer ledničku“ a přejíst se na noc – tento „nárazový“ styl stravování je nejpříhodnější pro rozvoj nadváhy a obezity.
  • Ve stravě školáka by měly být zastoupeny všechny potraviny z potravinové pyramidy a měl by pravidelně pít.
  • Školák by měl sníst dvě až tři porce mléka či mléčných výrobků. Mléko je nejlepším zdrojem vápníku pro rostoucí kostru a zuby. Zároveň je zdrojem důležitých vitaminů – A a D.
  • Školák by měl také, co nejméně jíst koláče, sušenky, čokoládu a další sladkosti, které bývají bohaté na cukr a tuk, avšak chudé na další živiny, jako jsou vitaminy a minerální látky; je proto dobré, aby dítě tyto potraviny jedlo jen příležitostně nebo v malém množství tak, aby tvořily co nejmenší část jejich celodenní stravy. Stejně tak by měl co nejméně konzumovat i slazené nápoje.
  • Sladkosti a slazené nápoje se podílejí na kazivosti zubů.
    Školák by měl jíst alespoň pětkrát za den ovoce a zeleninu, jsou dobrým zdrojem vitaminů, minerálních látek a dalších významných látek.
  • Školák by měl dostat alespoň dvě porce ryb týdně, ryby jsou dobrým zdrojem bílkovin, vitaminů a minerálních látek a mají nízkým obsah nasycených tuků. Tučné ryby, jako jsou makrela, losos a sardinky, obsahují omega-3 mastné kyseliny.
  • Školák by si měl čistit zuby dvakrát denně.
  • Školák by měl mít hmotnost přiměřenou své výšce a věku a nejméně jednu hodinu denně by se měl věnovat pohybové aktivitě.

 

Použitá literatura:

Blatná, J., Dostálová, J., Perlín, C., Tláskal, P., Výživa na začátku 21. století aneb o výživě aktuálně a se zárukou, Praha: Výživa servis s.r.o., 2005
Kolektiv autorů, Výživa a pohyb jako součást výchovy ke zdraví na základní škole, Brno, Paido, 2007
Nevoral, Jiří a kolektiv, Výživa v dětském věku, 1. vydání, Praha, nakladatelství H&H, 2003
www.eatwell.gov.uk – Food Standard Agency, UK

 Autor: eg